S Devoldem v Bosně a Hercegovině 2

S Devoldem v Bosně a Hercegovině

Na podzim minulého roku se dvojice cestovatelů Jindra a Dan (Travelbeat) vydala na Balkánský poloostrov poznávat místní krajiny a kulturu. O jejich cestě Bosnou a Hercegovinou se s námi podělili.

V Sarajevu

Po zcela bezproblémovém projetí hranic jsme se rázem ocitli v nové zemi, v Bosně a Hercegovině, jak nás překvapilo, že nás přivítala cedule s nápisem „Welcome to republic of Srpska“. Potkávali jsme nové hezké domky v kontrastu vedle řad nedostavěných, opuštěných, počmáraných domů se znatelným poškozením od kulek, neupravenou a zarostlou krajinu jako pozůstatek občanské války v 90. letech minulého století. Napojili jsme se na překrásnou dálnici, po které jsme uháněli do Sarajeva. Míhající se krajinu za okny doplňovaly vesničky, městečka a v nich tyčící se věže kostelů nebo minarety mešit, což mě opravdu uchvátilo. Při výjezdu z dálnice jsme zaplatili poplatek za námi ujetý úsek. Našli jsme si kemp vysoko nad centrem Sarajeva, kde jsme mohli v klidu zanechat naše auto a nerušeně si užít průzkum města.

S Devoldem v Bosně a Hercegovině 3 S Devoldem v Bosně a Hercegovině 4

Asi po dvou rychlých kilometrech z kopce jsme se vmísili do ruchu historického centra. Atmosféra nás zcela pohltila, procházeli jsme uličky trhu, oči nám létaly přes pestrobarevné šátky, tašky, peněženky, nádobí, šperky a rozhodně jsme nezůstali imunní vůči všem těm lákadlům. Kochali jsme se krásnou architekturou, kostely a mešitami, které se v míru nacházejí nedaleko sebe. Gazi Husrev-begova mešita nabízí možnost ji za menší úplatu navštívit, a to jsme si nemohli nechat ujít. Naštěstí jsme měli dlouhé kalhoty a šátek, abych si mohla zakrýt vlasy. Pak už stačilo vyzout botky a obdivovat jednoduchý interiér a překrásně malovaný strop. Potěšili jsme i své chuťové smysly a ochutnali jsme pravé čevapy a místní pivo. Večer jsme si užili i sportovní zážitek, fotbalový zápas domácích FK Željezničar proti NK Gošk.

S Devoldem v Bosně a Hercegovině 5

S Devoldem v Bosně a Hercegovině 6

S Devoldem v Bosně a Hercegovině 7

Ze Sarajeva jsme pokračovali k prameni řeky Bosny. Cestou z města nám začala blikat kontrolka baterky. Zaparkovali jsme a už jsme nenastartovali. Šli jsme se projít k prameni řeky a po návratu auto naskočilo. Vrátili jsme se zpět do Sarajeva do kempu, protože jeho majitel Oliver byl automechanik a uměl anglicky. Oliver na to mrknul a dal nám adresu na elektromechanika, za kterým jsme se hned vydali. Cestou nás zastavili policisté, protože nám už nesvítila světla. Řekli jsme jim, že akorát jedeme k mechanikovi a oni nás rychle pustili, ať pokračujeme. Elektromechanika jsme zastihli a domluvili se na další den ráno. Doplazili jsme se zpět do kempu a druhý den nás Oliver musel nahodit přes kabely. Do dílny jsme jen tak tak dojeli, zanechali naši krásku v rukou mechanika Karameha a šli si užít deštivý den v Sarajevu. Došli jsme si k olympijskému stadionu, viděli jsme díry od střel na obytných domech a velké hřbitovy křesťanů a muslimů bok po boku. Po čtyřech hodinách nám zavolali, že si pro autíčko můžeme přijít. Za vše mohla mini součástka v alternátoru. Spadl nám kámen ze srdce!

S Devoldem v Bosně a Hercegovině 8S Devoldem v Bosně a Hercegovině 9

Hurá k moři

Ze Sarajeva jsme se vydali do Mostaru, druhého největšího města v zemi. Cestou jsme se zastavili v Konjiči, kde se nachází pěkný most přes řeku Neretvu a v Jablanici, kde je naopak spadlý železniční most do této řeky. Turisticky známý Mostar je proslulý mostem, na jehož jedné straně žijí křesťané a na druhé muslimové, i mimo sezonu zde byly davy. V Blagaji během slunného dne jsme vyšlápli na zříceninu hradu hercóga Stephana a podívali jsme se k prameni řeky Buny, který je největším krasovým pramenem na světě. V Počitelji jsme se prošli zříceninu hradu i po hradbách a kolem domečků ukrytých v jejich útrobách a zajeli si k nedalekému vodopádu Kravica.

S Devoldem v Bosně a Hercegovině 10

Silnice k moři do města Neum je úzká a špatná, ale je vidět, že už budují nový tah. Bohužel moře u Neumu nás nenadchlo, proto jsme se přemístili opět do Chorvatska na úžasné místo s kamínkovou pláží a konečně si zaplavali v moři. Navštívili jsme i Dubrovník, ale jeho krásu jsme více ocenili z kopečku nad ním, kam jsme vystoupali po křížové cestě, než přímo v jeho centru. S Chorvatskem jsme se rozloučili nocí u bývalé vily Josipa Broze Tita. Bosna a Hercegovina pro nás měla své kouzlo od počátku a to se jen prohlubovalo, jediná nevýhoda je, že si člověk nemůže jen tak vyběhnout do přírody, kde se mu zlíbí, protože neustále hrozí možnost šlápnutí na minu.

Slasti a strasti s námi sdílela i úžasná trika od DEVOLDu, která nás nezradila ani ve vedru ani v dešti! Za nás rozhodně nejlepší parťáci! 😉

Travelbeat

Představujeme vám ty nejlepší parťáky, jak trika Devold Jindra s Danem pojmenovali:

Jsou to lehká lifestylová trika z té nejjemnější vlny Merino, vhodná pro každodenní použití. Vhodným doplňkem na cesty je samozřejmá i lehká čepice z Merino vlny.

S Devoldem v Bosně a Hercegovině 11 S Devoldem v Bosně a Hercegovině 12 S Devoldem v Bosně a Hercegovině 13 S Devoldem v Bosně a Hercegovině 14 S Devoldem v Bosně a Hercegovině 15