Běžec Jan Kozák zaběhl rekord po hranicích českých hor v oblečení Devold 2

Běžec Jan Kozák zaběhl rekord po hranicích českých hor v oblečení Devold

Běžec Jan Kozák zaběhl rekord po hranicích českých hor v oblečení Devold 3

Běžec a dobrodruh Jan Kozák se vydal na 2000 km dlouhé běžecké dobrodružství ze Sněžky na Sněžku kolem hranic ČR po dálkovém trailu Viaczechia. Společnost na cestě mu dělalo oblečení značky Devold.

Start 1.10.2021 v 6:00

Cíl 31.10.2021 v 16:00

Za 30 dní a 10 hodin

Vzdálenost : 2.454,81 KM

Nastoupáno : 56.529 M

Už delší dobu mě lákala představa o ČR po hranicích , vzpomínám si jak jsme na Šumavě těsně po tom co sundaly dráty chodili výlety přesně po čáře , byli to takový krásný pěšinky kde nikdo nechodil a už tehdy jsme si říkal že by mohlo jít takhle obejít celou republiku po všech našich krásných horách. Před pár lety mě po dalším výletu do Nepálu nadchla myšlenka jednou přejít  na jeden zátah tehdy nově vznikající GHT Great Himalayan Trail … Ale pracovně rodinný povinnosti a jiný okolnosti, jak už to tak bývá, mi zatím neumožnili toto dobrodružství podniknout . Ale rychleji urazit nějaký dlouhý trail mě do hlavy leze víceméně pořád … a tak nazrál čas letos v září , kdy se sešla konečně vhodná konstelace  a padlo rozhodnutí  jít na měsíc do lesa. Z průzkumu internetu jsem věděl jen o Matějovi Švecovi ze Špindlu, který 2000 km kolem republiky urazil za 33dní . Velký respekt ! O jiných rychlejších pokusech jsme nic nenašel. A jelikož minulý rok vzniknul projekt Viaczechia , který dost ulehčuje trasování a orientaci a je to jasně daná trasa … i když jim nesedí kilometrovník, jak jsem záhy zjistil a některé části byli asi udělány od stolu jen na mapě a zavedli mě tak do neprostupných houštin a vysoké mokré trávy a evidentně tam pěšina nebyla minimálně posledních 10let… nicméně trasa je to krásná a jasně daná,  prostě jen mít čas a vyrazit … říjen je krásnej nejbarevnější měsíc , těšil jsem se a  doufal, že bude hezký počásko a bude to indiánským létem indiánským během J, a to teda vyšlo do puntíku. Pršelo jen asi 4 dny jinak většinou krásně. Bylo to samozřejmě dobrodrůžo , sám jsme byl zvědavej jak to půjde , to dobrodružství pro mě představuje nejen delší pobyt venku, ale i ty kroky do neznáma za hranice běžného výkonu a celkové vzdálenosti . Moje zkušenosti do této doby byli hlavně z evropských horských maratonů a ultra-trailových závodů do 150 km.

A když už půjdu takovou dálavu, říkal jsme si, tak bych to rád i trošku změřil a zdokumentoval nějakou zábavnou formou a tak jsme se domluvil s klukama z jedné profesionální filmové produkce a celou tu srandu jsme natáčeli a v nějaké dohledné době vznikne film.

Krásné říjnové dobrodružství a sportovní výkon se povedly nad očekávání. A po 30 dnech a 10 hodinách, 2.454 kilometrech a 56.529 nastoupaných metrech, 31.10. v 16:00 za svitu zapadajícího slunce si užívám poslední metry vedoucí k vrcholu Sněžky … tady mě překvapuje velká skupina kamarádů, je to paráda,  překvapení, skvělá atmosféra a parádní zakončení celého dobrodružství. A je to, oběhl jsem za měsíc celou republiku J Po uvítání s kamarády, s některými jsme se leta neviděl, jsem došel ke kapli na vrcholu a dotknul se jí. Vypnul jsem stopky a bouchnul šampáňo který mi někdo podal.  Pak v krásné uvolněné atmosféře , povídáme a pomalu scházíme dolu, domu do Obřího dolu, zastavujeme se na chvilku na Boudě pod Sněžkou a pak už domu na Boudu v Obřím Dole, kde čekají další kamarádi, skvělý jídlo a začíná večírek … který se teda taky dost povedl a i proto je reportáž po doběhu k dispozici až o pár dní později.

Dobrodružství začalo za mrazivého rána 1.10. v 6:00 na vrcholu Sněžky . Když jsme vyšli ze dveří stanice lanovky , kde jsme strávili noc před výběhem s pár kamarády, byla strašná zima a já jsme si říkal že jsme to měl asi nechat na jaro. Rychlé rozloučení , pár slov do kamery s úplně zmrzlou pusou a krok do neznáma za hranice mojich sportovních zkušeností byl udělán. Uteklo to jako sen, každodenní rutina vstávat v 5 ráno v 6 vycházet a zastavit se až hodinu, dvě po setmění … a mezitím přehlídka těch nejkrásnějších koutů našich pohraničních hor a řek.

Největší, obrovské díky všem skvělým kamarádům, kteří mi cestou pomáhali, velký dík patří také firmě Devold za jejich perfektní oblečení v kterém jsme se cítil celou dobu opravdu skvěle a firmě Hudy za další části vybavení. Díky Boudě v Obřím Dole za skvělý servis a basecamp, v Hustonu by se mohli učit. Bez Vás by to takhle nebylo možné absolvovat.